EDUSCRUM

На цій сторінці говоримо про EduSCRUM. 
Тут і книга Джеффа Сазерленда "SCRUM. Навчись робити вдвічі більше за менший час", і КЕРІВНИЦТВО по EduSCRUM,  і опис упровадження EduSCRUM за підсумками Після EdCamp 2019 (дякую Karin Kieweit & Meinke Vermande) та  навчання "за мотивами EduScrum".







1."SCRUM. Навчись робити вдвічі більше за менший час" Книга Джеффа Сазерленда, ознайомчий pdf файл. Повну версію треба купувати.


3. EduSCRUMкоучинг мотивованого учнівства - відео сесії Карін Ківейт, Майнке Вєрманде на #EdCampUkraine 2019
4. Чи можна це ж зробити простіше? (Або За мотивами EduSCRUM)
5. Іще трохи про EduSCRUM і ще - офіційний сайт і відео від засновника EduSCRUM Віллі Вейнандса (Нідерланди)
6. Відео з EdCampUkraine 2017 "Надихніться, щоб розпочати 

використання інноваційного підходу SCRUM в освіті"

7. Методика EDU-SCRUM в освіті - стаття на порталі Освіта нова




3. EduSCRUM: проекція надпродуктивної методики  на освіту (за матеріалами Після EdCamp'у)
      Увесь предметний матеріал, який учні мають вивчити, опанувати, відпрацювати, засвоїти  за навчальний рік, учитель ділить  на менші порції. Це можуть бути теми, пропоновані традиційно, або ж  іншим шляхом. Це взагалі може бути якийсь один проект.

📋        
       Перші 1-2 уроки відводимо на обговорення:
- Чому ми тут , Навіщо нам тут бути?Чому ми беремося за вивчення цього матеріалу?
 - Питання з якого починаємо ЧОМУ?   - ЯК? ми будемо досягати нашої мети? - SCRUM методом

- Знайомимося , обговорюємо SCRUM метод, його
 елементи та правила, обов'язки.
- DOF (отримувати задоволення) - обговорити від чого діти можуть отримувати задоволення. 
- Напрацювати конкретні правила ЩО робимо аби атмосфера і діяльність на уроках  були доброзичливими, продуктивними, результативними.

                                                         -  Проводимо анкетування щодо визначення учнів з лідерськими якостями  - саме їм варто запропонувати бути eduscrum-майстрами в групах.  Якщо в анкетах ніхто не позначив Лідер своєю якістю, тоді вибираємо серед Організаторів чи тих, хто вміє Планувати.
- Еduscrum-майстри набирають собі групи ( ще по три чоловіки, не більше). Групи можуть узяти собі назви. Команди утворювати на основі якостей учнів ( бажано різнопланових), а не на основі дружби.
- Можна ознайомити з  тематикою Першого спринта.








📋  Eduscrum - дошка або Фліп складається із двох частин. Перша, ЛІВА, частина дошки належить вчителю. Друга, ПРАВА, - це частина команди.






У першій колонці  лівої часини Фліпа , Сторіз, учитель ставить завдання, що треба конкретно організувати, зробити, вивчити тощо.  У другій колонці лівої частини вчитель прописує однозначні вимоги до завдання, критерії ( умови, коли завдання вважатиметься виконаним). Такі Фліпи, що складаються з обох частин, отримує кожна команда.




📋   Початок спринта.
 Після отримання завдань від учителя⇒
-Завантажуємо мозок: усередині кожної групи учні накидають всі можливі ідеї щодо досягнення мети І спринта.  Не більше 10 хв. На слайді це частина  айсберга над поверхнею води. Важливо, щоб кожен учасник групи висловився. Далі групи переглядають всі пропозиції та пробують їх згрупувати у подібні за ідеєю, думкою, завданням, шляхом вирішення...  Команди готують командні рішення. Таким чином, стікерів стає менше, це частина айсберга під водою. І ми чіткіше розуміємо головні акценти кожної групи, і учні в групах бачать.                                      
              - Пам'ятаємо про попередні домовленості, правила та DOF
              - Важливо визначити мету цього проекту в групі. 
МЕТА - ОДНА!
Кожен учень спочатку визначає її для себе:
Я ____(ім'я)__________ хочу _____(вивчити, зробити цей проект....)
_____, тому що_________________.

Потім командою обговорюємо спільну мету, всі повинні погодитися і чітко її розуміти.
МИ, команда___________________ хочемо___________________, тому що_________________________________________________________________________ .
Особисте висловлювання має йти обов'язково перед спільною ідеєю. Кожен повинен знати, що він почутий, що його думка є складовою частиною загальної мети. коли тут є частинка мене, я старатимуся😍, я буду  відповідальним. Діти мають розуміти, що важливо у команді, крок за кроком дійти спільної думки, щоб СПІЛЬНО реалізувати проект📚.

📋 Час для Review (перегляд)

      Мета етапу показати один одному, на якому етапі знаходяться команди, чого досягли. Саме тут одна команда дізнається, що вже зробила інша, це важливо, бо отримуємо feedback один від одного, дізнаємося, як рухатися вперед. Учитель сам вирішує, як часто проводити рев'ю: один раз на урок чи раз на тиждень. 

📋 Замість Одного  Великого - ДЕКІЛЬКА Маленьких.
                   Замість одного великого проекту, краще зробити декілька маленьких. Після кожного маленького - рев'ю (перегляд зробленого) декілька хвилин (швиденько). Це робиться для того, щоб вчасно виявити помилки, консультуємо групи постійно.  Результат рев'ю: продумані наступні кроки, виправлені помилки, визначено час, який на це потрібний. На початку спринта учні мають чітко розуміти, що отримають у кінці. на рев'ю результати спринта озвучують на весь клас. Цікаво знати, на якому етапі знаходиться кожна команда. Що зроблено добре? Де треба  можливо переглянути підходи?
                                                         

ПОСТІЙНО СЛІДКУВАТИ ЗА ДОТРИМАННЯМ ПРАВИЛ!


📋 Що Далі?
                Після мозкового штурму учні команди мають декілька конкретних завдань, які вони ставлять перед собою. Ці стікери команда клеїть на учительську першу частину в Сторіз.  До наступного уроку учитель стосовно кожного стікера (завдання) прописує дуже чіткі критерії, по яким і буде у подальшому проведене оцінювання якості засвоєння матеріалу.  Черговий урок команди починають, знаючи що робити і як має виглядати результат.
                          Переходимо у праву, учнівську частину. Команди вишиковують свої завдання  вже у своїй частині від найважливішого до найменш важливого ( перенесли із Сторіз у новому порядку: перший стікер -   найважливіше завдання, останній стікер, нижній -  менш важливе). Зразу ж розподілили ролі, якщо це проект чи творче завдання ( і кожен виконує, щось своє,  краще за бажанням) та підписали на стікерах ім'я того, хто виконує це завдання.
                             Тепер обговорюємо, що будемо робити сьогодні. Це колонка To Do (виконати). Спланували. Почали виконувати. На наступний Stand-up  обговорюємо всередині групи (керує вчитель чи eduscrum  - майстер) хто, що виконав:
                       * Що ти Карін зробила?    ----- Я хворіла і не виконала завдання (Ага, значить завдання Карін лишається у колонці To Do ( виконати), воно ще не виконане)
                            * Що ти Сергій зробив? -------- Я виконав частково це завдання. лишилося те і те... ( Тобто завдання знаходиться у виконанні, переносимо його у колонку Busy (виконується)
                             * Чи може Каміла допомогти Сергію?....
       Якщо Петро нічого не робить, то стікер із його ім'ям залишається у колонці To Do ( виконати).
        Якщо Карін так і не знайшла локацію для проведення вечірки, переносимо її стікер у клітинку Impediments ( перешкоди), треба втрутитися і допомогти.
            Якщо Марк ще доучує вірш, довиконує завдання - його стікер у Busy (виконується).

📋 Перевірку здійснюємо періодично, бо маємо працювати на довірі!
            Учні можуть зробити взаємо перевірку у групі. Якщо вся група виконала завдання - стікер переносимо у колонку Done (виконано). 


📋 Графік

       Графік є важливою складовою візуалізації руху проекту загалом і конкретно за певний період, спринт.     
      Кожна команда сама робить графік. Наприклад,  весь проект  триватиме 8 тижнів. Умовно його оцінимо у 100 пунктів, які треба виконати і, які описують повний результат. Таким чином, по вертикалі ми відкладаємо тижні, уроки, тобто час, а по горизонталі пункти, які маємо реалізувати.
   Кожне із поставлених перед собою завдань учні оцінюють у певну кількість пунктів. Складні - дорожче, легші - дешевше. У різних групах одні й ті ж завдання можуть бути оцінені у різну кількість балів. У сильнішій групі, можливо, якесь завдання вартуватиме 3 пункти, а слабша група оцінить його, наприклад, у 8 пунктів.
      Якщо за 8 тижнів заплановано реалізувати 100 пунктів , то за 1 тиждень треба набирати 100:8 наближено 13 пунктів.
      При повному виконанні всіх винесених на цей тиждень завдань, команда виставляє собі ЗА ПЕРШИЙ тиждень - 10 ПУНКТІВ, тобто будую точку (10; 1).  Тобто команда не набрала заплановані 13 пунктів. Ця точка знаходиться під  прямою, яка відповідає запланованому темпу ( тобто, коли щотижня по 13 пунктів, синя пряма на малюнку). За другий тиждень  кожен у команді виконав,  довиконав роботу першого тижня і завдання винесене, власне, на другий тиждень на 13 пунктів, тобто будуємо точку (26; 2) . Червона точка другого тижня стала на заплановану синю лінію, значить команда рухається планомірно. Якщо червона точка занадто нижче синьої лінії - треба поцікавитися проблемами команди та знайти шляхи їх подолання, допомогти, пояснити, разом відпрацювати.  Якщо ж  червона точка істотно вище синьої лінії - треба перевірити об'єм та якість виконаної роботи, засвоєного матеріалу.
        Оскільки команди оцінюють завдання по різному, то і графіки будуть різними. Це нормально. Важливо попередньо це обговорити з групами, домовитися.


📋 Ретроспектива
   
       Для учнів важливо повернутися до процесу і проаналізувати, що треба зробити, щоб покращити результат, а також з'ясувати ступінь задоволення від роботи.
             Це по суті,  рефлексія за весь спринт. Кожен має відрефлексувати. Як варіант, ось так, як це зробили ми ( на фото зліва), або ж ці запитання розмістити у формі таблиці. І, звісно ж, узагальнити результати роботи в команді та класі.

📋  На цьому фото невеличке узагальнення.  Весь проект треба ділити на маленькі проекти (спринти). Кожен спринт складається з одних і тих же етапів (червоний, жовтий, синій, сірий): планування, стендапи, рев'ю і ретроспектива. Прапорці після кожного спринта - це виконана кількість завдань, пунктів, тобто кількість роботи (тут все схематично). На завершення цієї серії спринтів маємо реалізований проект, вивчену тему тощо... то ж можна дати учнями подарунок 🎈🎉🎡🎠🎎🎨🎩🎳🏉🏆!


Іще дещо із 📕 Сазерленда

📙SCRUM змінює сам по собі мислення про час. варто хоча б почати проводити спринти і стендапи, і ви перестанете дивитися на час, як на прямий шлях у майбутнє, зрозумівши, що він є циклічним в своїй основі. Кожен спринт - це можливість зробити  щось зовсім нове, а кожен день дає шанс на покращення. Той, хто практикує SCRUM, починає цінувати кожну мить життя.



 📙SCRUM-майстер - особа, яка відповідає за процес, - ставить на Стендапі кожному учаснику команди три запитання:
1. Що ви робили вчора, щоб допомогти команді завершити спринт?
2. Що ви робитимете сьогодні, щоб допомогти команді завершити спринт?
3. Які перешкоди стоять на шляху команди?
( звісно, це питання для команди дорослих мотивованих працівників, але щось схоже має відбуватися і на учнівських стендапах)


📙  РОЗРАХУНОК КІЛЬКОСТІ РОБОТИ, ЦІНИ ЗАВДАННЯ
          (Оцінка проекту у 100 пунктів , як було вище, це все умовно)
      Слід визначити скільки зусиль... коштуватиме проект. Ми, люди, зовсім не вміємо це робити. Але добре вміємо давати ВІДНОСНІ оцінки, порівнювати між собою. Наприклад, виявляти різницю між малими, середніми та великими футболками.
          Будучи любителем собак, Майк Кон, провідний майстер гнучкого мислення, почав питати свою команду, завбільшки з якого пса є кожен шматок проекту. він навіть запропонував використовувати для порівняння деякі породи:
- лабрадор-ретривер
- тер'єр
- данський дог
- пудель
- такса
- німецька овчарка
- ірландський сетер
- бульдог
               Після цього його питання почали звучати так: "Гаразд, ця проблема - це в нас такса чи ірландський дог? Якщо та була таксою, то ця має бути розміром з лабрадора, чи не так?". А потім команди проглядали всі моменти, які мали розробити й оцінювали їх за розміром собак. Трохи згодом  Майк сказав: "А давайте надамо кожній породі цифрове значення. Так простіше. Такса (найменша) в нас буде одиницею, дог (найбільший) - тринадцять. Тоді лабрадор стане п'ятіркою, а бульдог - трійкою".

             Можливо, ви помітили послідовність чисел, які я тут вибудував: 1,3, 5, 8, 13. Кожне число в цьому ряду дорівнює сумі двох попередніх. Ці числа взяті із "Послідовності Фібоначчі" (0,1,1,2,3,5,8,13,21,34,55...)  .... 
            Числа у послідовності Фібоначчі достатньо віддалені одне від одного, тому ми легко можемо бачити різницю. Людям нескладно рухатися нею... Якщо одна людина оцінить щось  на п'ять, а друга на вісім, ми інтуітивно відчуємо різницю. А як щодо різниці між п'ятіркою та шісткою? Вона вже доволі незначна, і наші мізки не завжди можуть її відчути.

            Використання послідовності Фібоначчі для розрахунку розміру завдання дозволяє робити оцінки, що не обов'язково мають бути  на всі сто відсотків точними. Ніщо не буде точно п'ятіркою, вісімкою чи тринадцяткою, але за допомогою цих чисел можна збирати думки про розмір завдань, де всі користуватимуться приблизно однаковим мірилом, і досягати таким чином згоди.
               Таке групове оцінювання виходить значно точнішим за індивідуальне.   

📙  РОЗРАХУНОК ЩАСТЯ 😍
            Як і роботу та час, ПОКРАЩЕННЯ теж треба нарізати на невеликі кроки. У японській мові для цього є спеціальне слово "кайдзен" - " безперервне покращення". ЩО невеличке можна зробити просто зараз, щоб покращити  вашу роботу? 
            У SCRUM це розглядається наприкінці кожного спринту під час того, що я (Сазерленд) називаю "ретроспективою". Спочатку члени команди показують, чого вони досягли протягом останнього спринту . А потім вони сідають і думають, що пройшло добре, що могло пройти краще та що можна покращити у наступному спринті. Яке покращення процесу вони як команда здатні запровадити просто зараз.
            ГОЛОВНЕ - ви не шукаєте когось винного, а розглядаєте можливі недоліки процесу. Чому це сталося саме так? Чому ми це пропустили? Що може зробити нас швидшими? Дуже важливо, щоб люди брали на себе відповідальність  за свою роботу і її результати як команда .та шукали рішення як команда. Також учасники команди повинні мати зрілість слухати відгуки, сприймати їх та шукати розв'язання, а не займати оборонну позицію.

              Наприкінці кожного спринту кожен член команди відповідає на декілька питань:
1. Як ви почуваєтеся щодо своєї ролі в компанії за шкалою від 1 до 5?
2. Як ви почуваєтеся в компанії (групі) в цілому за шкалою від 1 до 5?
3. Чому ви так вважаєте?
Яка одна річ могла зробити вас щасливішими в наступному спринті?
            І все. Це можна зробити за декілька хвилин. кожен член команди висловлює свої думки, що викликає дійсно великі обговорення. Разом команда зазвичай доходить до кайдзену доволі швидко.
           Ми потроїли продуктивність, просто питаючи, що може зробити людей щасливішими. Ми зобразили ці результати на графіку. 
Чорна лінія - це показник щастя у команді.
Сіра - показник продуктивності виконання завдань.

Як видно з фото, поки показники щастя високі, продуктивність роботи команди зростає. Як тільки показник щастя почав падати, так скоро за ним стрімко покотилася до низу і продуктивність!







Ось  ще деякі варіанти Фліпів (SCRUM-дошок)




📌 4. ЯКЩО ВСЕ ЦЕ СКЛАДНО,
 можна піти за мотивами EduSCRUM

Поки діти призвичаяться працювати у групах, брати на себе відповідальність за дії, можна навчатися, так би мовити, за мотивами EduSCRUM


Спринт - це одна тема, яка закінчиться контрольною роботою. Орієнтовна тривалість 8-16 годин. Стендап зберігаємо на початок кожного уроку. Фліп - один ватман, розграфлений по горизонталі на ту кількість команд, яка працює у класі. Кожна горизонталь підписана прізвищами чи іменами членів команди. По вертикали колонки : Усі завдання; Виконати; Виконуємо; Виконано.
1) У колонці Усі завдання, можуть бути всі завдання, які Ви, як учитель виносите на одну тему (один параграф, один-два уроки).
2) Виконати - на даний урок команда сама вибирає стільки і ті завдання, які вважає за потрібне опрацювати  сьогодні.
3) Виконуємо - команда вибирає лише один стікер із попередньої колонки, який учні опрацьовують саме зараз (працюють разом над одним завданням) або вибирають декілька, і кожен виконує своє ( тоді стікер підписаний певним іменем), а потім пояснюють один одному ці завдання. 
4) Після виконання конкретного завдання, стікер із ним переходить у колонку ВИКОНАНО.
Учитель постійно рухається між командами, і бачить , на якому етапі знаходяться ті чи інші учні. Задає їм навідні запитання, перевіряє якість розуміння і засвоєння матеріалу.

Оцінки за процес не виставляємо! Оцінки можуть отримати учні лише за результатами вивчення певної порції матеріалу 😀


фото: http://eduscrum.nl/en/about-eduscrum




Коментарі